Videoproduktion - den narrative video
Rammer/krav/faser
for opgaveformuleringen til opgave 1:
1) Start med at vælge hvilket litterært værk I vil arbejde med i gruppen. (ca. 5 minutter)
2) Formuler dernæst to til fire udvalgte formkrav til en anden gruppe.
Formkravene skal have til hensigt at sikrer
inddragelse af udvalgte videoformsproglige
billedskabende virkemidler og elementer (se s. 1) Kravene skal udtænkes
og udformes som en konstruktiv hjælp til modtagergruppen. (gruppen der modtager
kravene har mulighed for at fravælge et af disse krav, hvis de vil, de har
altså en veto-ret). Overræk formkravene på en seddel
(ca. 15 minutter)
4) Der filmes nu ud fra følgende krav:
a.
Der skal arbejdes med afsæt i et litterært
værk, der har Mennesket som overordnet emne/fokus/tematik. Værket skal
”oversættes” til en videoproduktion/fortælling, der indeholder en begyndelse, noget der udvikler
sig fremadskridende og en afslutning.
b.
Videoen som skal filmes på skolens matrikel må
max. have en længde på 90 sekunder
c.
Videoen skal laves som ”klip i kamera” (dvs.
klippene skal optages i den rækkefølge de skal komme i den færdige video dvs.
uden mulighed for efterredigering i redigeringsprogram)
d.
I skal
i jeres produktion indarbejde de formsproglige udfordringer som I har modtaget
fra en af de andre grupper. (ca.
1 time)
5) De færdige film sættes sammen og navngives og lægges på Fronter/Youtube
Da jeg ikke var til undervisningen, har jeg dannet min egen gruppe, med en medstuderende der heller ikke var der denne dag. Vi havde svært ved at beslutte, hvilket litterært værk vi skulle vælge, så vi trak lod og det blev "den grimme ælling". Denne historie, synes vi mindede en del om Disneys "Askepot", fordi vi bl.a. fokuserede på mobningsaspektet. Christinas studiegruppe, havde lavet 4 benspænd til os:
1. Der skal indgå farven rød i alle scener
2. Der skal mindst være et ultra-nær billede 2 gange.
3. Der skal filmes i frøperspektiv
4. Der skal filmes i fugleperspektiv.
Vi måtte desuden nedlægge veto ved en af dem.
Vi benyttede et VADO kamera, meget nemt at bruge.
Her ses "skuespillerene"
Fra venstre: Rødhætte(efter hun er blevet kærester med prinsen), Prins flyveøre, Rødhætte, Stedsøster tynd, stedsøster tyk og kameraet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar