Dagsorden
- Praktiske ting (nye studerende/bøger ect.)
- Opsamling hjemmeopgave (4 frames)
- Perspektiv tegning + øvelse
- Skulpturelle udtryks- og virkemidler
- Blindmodellering
- Lercroquis-modellering
- Hjemmeopgave til fredag (Pepkes 5 tegnemetoder, 180-181
Grundbog)
.
Tegning af et rum (perspektivisk), der hvor du bor
.
Tegning af bygningen du bor i (perspektivisk):
Tag evt. et billede.
Perspektiv
Middelalderen: de
havde ikke centralperspektiv (forsvindingspunkt)
- Reglerne kan kun bruges, hvis linjerne er parallelle.
Regler: (eller det man skal være opmærksom på)
1. Øjenhøjde
à
horisontlinjen
2. De
linjer der ligger over, skråner ned mod forsvindingspunktet
3. De
linjer der ligger under, skråner de op mod forsvindingspunktet
4. Brug
hjælpelinjer
5. Man
kan beregne hvor det næste ’hus’ skal starte. (Ole Villadsen)
(lygtepæle/telefonpæl
princippet)
Frontperspektiv: Ikke
svært at tegne, i et perspektivisk rum (endevæg)
Når
man kigger direkte ind i rummet
Frøperspektiv: Ofte
to forsvindingspunkter (et til hver side)
Eller
hvis man eksempelvis har valgt at skitsere et hus fra
siden.
Forsvindingspunktet kan også godt ligge over huset.
Øjenhøjden: Flytter
sig IKKE, man sidder det sted man sidder.
Skulpturelle udtryks- og virkemidler
Forskellige slags ler:
I billedkunst arbejder vi typisk med to slags ler
1.
Rødler
2.
Blåler
Rødleret er det øverste lag ler i
jorden. Grunden til at rødleret er brunt og rødt ved brænding er, at der ikke
er så meget kalk i og at jernet i leret er iltet. Det rødler man ofte anvender
i faget billedkunst er blandet op med chamotte. Chamotte er knust brændt ler,
som stabiliserer leret, gør det mere robust, gør det mere arbejdsvenligt og
gør, så lerfiguren ikke så let sprænges i den kemiske brænding.
Blåleret ligger længere nede i
jorden end rødler. Grunden til at det er blåligt er, at jernindholdet er af den
såkaldte sorte ferro-form. Dette betyder, at når det bliver iltet, omdannes det
til rødler. Når blåleret brændes, bliver det gult, og revner let ved brænding.
·
Den modellerede skulptur
Ler, stanniol, ståltråd mm.
Ler, stanniol, ståltråd mm.
·
Den sammenføjede skulptur
Noget man kan bygge noget af.
Binde eller sømme noget sammen.
Noget man kan bygge noget af.
Binde eller sømme noget sammen.
Affaldsprodukter, pap med lim, glas og metal.
·
Den udhuggede skulptur
Ikke særlig praktisk, man kan ikke gøre ting om.
à Bindende produkt.
Marmor, granit, fedtsten, træ, sæbe, is.
Ikke særlig praktisk, man kan ikke gøre ting om.
à Bindende produkt.
Marmor, granit, fedtsten, træ, sæbe, is.
Blindmodellering
Øvelse
Vi valgte i vores gruppe at forme følgende ting, i
blinde:
- Banan
- Kringle
- Kop
- Snemand
Da vi sad og skulle 'huske' hvordan tingen så ud, kom man hurtigt til at associerer sig til noget andet. Da vi eksempelvis lavede bananen, kunne det lige så godt føles som en agurk eller mandens legemsdel. Kringlen var umiddelbart nem nok, da vi fokuserede på at rulle leret i en tynd rulle, så man kunne bukke den om til en kringle. Koppen var der flere muligheder ved. Nogen havde lavet en med hank og andre ikke. Snemanden var også nem nok, da det galt om at lave kugler og så placerer disse oven på hinanden.
Lercroquis-modellering
I denne øvelse, skulle vi
skiftevis finde en stilling på bordet, som de andre i gruppen skulle forme i
leret. I den første figur, lavede vi tingene (arme, ben, korpus og hoved) for
sig, hvor efter Henrik foreslog at vi skulle prøve at lave figuren af én lerklump,
hvor delene ikke blev sat på. Dette var svært.
Individuel opgave til fredag: (06.09.13)
-
Lav en tegning af et rum, der hvor du bor og
hvor du arbejder med et perspektivisk rum.
-
Lav en perspektivtegning af det hus du bor i,
evt. med inddragelse af de omkringliggende huse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar