torsdag den 24. oktober 2013

17 september 2013



1.   Husk
2.   Billedpræsenpræsentationer
3.   Photostory
4.   Teori: æstetik/æstetiske lærerprocesser
5.   Intro til ovnbrand
6.   Lærermiddelundersøgelse/
analyse
7.   Brandts (museum)
8.   Hjemmeopgave

  Intro til hvordan man brænder lerfigurer - og bruger ovnen.

Knud Erik viste os billeder, om hvordan man laver hylder i ovnen. Man skal lave en trekant af søjler - stabilitet. Hvis man skal lave en glasurbrænding, skal man putte charmotte på pladen, så glasuren ikke hænger fast i pladen. Man kan også benytte sig af en tre-fod hvis der er kommet glasur under figuren.

Herefter viste han os billeder på hvordan ovnen fungerer - skridt for skridt.




Billedpræsentation - opsamling

 

Billedpræsentation

Navarana: " Kvindetræ"
Hun havde taget udgangspunkt i et billede/maleri hendes mor havde lavet, hvor der 'gemmer' sig en kvinde i et træ. 
 
 
Opgave: Man laver et billede af et menneske, som ender (morfer) over i et dyr, plante eller objekt.
(lidt ala surrealistisk inspireret)
 
 


Jeg startede med at lave katte-pigen, men endte overi en blomst, lidt inspireret af blomsterne fra "Alice i eventyrland". Jeg synes dette var en sjov opgave, da ens fantasi fik frit spil.
 

Billedpræsentation

Christine: "Banksy"
 
 
Opgave: Lav dit eget "Banksy" billede, hvor du evt. tager noget eksisterende og laver om på. Provokation. Der ligger evt. en film på netflix.
 
 
Jeg havde ingen ide om, hvem "Banksy" var og hvad han lavede. Jeg søgte efter inspiration på nettet, men der var ikke rigtig noget der fangede mig - måske fordi jeg ikke forstår hans måde at udtrykke sig på. Denne opgave, talte bestemt ikke til mig, og det er meget muligt jeg har misforstået den... Jeg havde svært ved at komme igang, og mange af hans billeder på nettet, tog udgangspunkt i et udtryk. En slags talemåde. Herved fandt jeg talemåden "If you snooze, you lose..." som fortæller noget om, at hvis man bliver ved med at udsætte ting, så bliver de aldrig til noget. Selvom det muligvis er misfortolket, er det et bud.

 

Teori: æstetiske lærerprocesser

Æstetik: smag, nydelse, det smukke
·         Det skønne og harmoniske
·         smag (hverdagsæstetik)
·         Erkendelse gennem sanserne
I billedkundst -> processen og det at gøre dem tilgængelige og brugbare for eleverne -> (erkendelse gennem sanserne)

Første møde med det æstetiske: Hans Dorph
 
Tænkning
Sansning
Entydighed
logisk
naturvidenskabelig
Flertydighed
fortolkende
æstetisk

 
 

 Æstetik som læreproces = erkendelse gennem sansende virksomhed

Tre kendetegn:
1. Sansning = umiddelbare direkte erfaringer
- påvirket fra elevens viden, forestillinger, udvikling, kultur og samfund
2. Formsprog = billedsprog (formgivende fremstilling)
- den umiddelbare erfaring oversættes, medieres til billedsproglig erfaring
3. Den æstetiske oplevelse = interaktiv
- Formsproglig handling, hvor eleven forandrer det sansede gennem brugen af formsprog
- Repræsentation på en forandret måde i forhold til det opfattede
- Herigennem får vi kundskaber om, hvad vi føler, tænker og forestiller os, så vi ikke er henvist til vores umiddelbare erfaringer.
Analysen, det verbale omkring processen er hvor man finder den æstetiske læreproces.
I 1991 kom der 5 virksomhedsformer i billedkunst:
1.   Oplevelse
2.   Analyse
3.   Udtryk
4.   Håndværk
5. Kommunikation
 

Brandts

Efter frokost gik vi over på Brandts museum. Her blev vi modtaget af Leslie, som viste os rundt og forklarede lidt om museet og hvilke faciliteter de havde, bl.a. tre lokaler som man kunne benytte til produktfremstilling. 
 
Herefter uddelte (eller vi skulle trække lod) Knud Erik nogle ord til hver enkelt studerende. Herefter skulle vi finde et værk, fra en af de tre udstillinger:

1.   Short Notice: Janine Antoni – Touch
2.   Rafal Milach: 7 Rooms
3.   Odense Filmværksted - unge talenter viser kortfilm
 
Mit ord var vemod, og i første omgang, kunne jeg ikke engang forklare ordet for mig selv. Jeg slog det op på nettet, hvor der stod, at vemod var: følelse af stille sorg eller sentimental længsel
 
Derfor valgte jeg dette billede (eller billedserie) til at repræsentere mit ord:
 
 
 
Efter vi havde brugt tid på at finde vores ord, skulle vi gå i grupper af 4-5 stykker. Jeg var sammen med Jesper, Annika og Emil. Vi forklarede hver især hvilket ord vi havde haft, og hvilket værk vi havde fundet. Et af værkerne skulle vi herefter arbejde videre med, hvor vi skulle bruge en af metoderne fra ”Nøddeknækkeren”.
 
Vi valgte at arbejde videre med Jespers ord: Koncentration, hvor han havde valgt værket af Janine Antoni - touch. Vi benyttede os af mindmap-metoden, da det er er en metode hvor tankerne kan få frit spil, og herved sige mere om værket, end hvad værket selv gjorde - og introduktionsfilmen i forhallen.
 
 
Personligt, så synes jeg, at filmen i forhallen ødelagde oplevelsen. Det er umiddelbart noget man skulle ha' set efterfølgende, og ikke før - selvom museumsmedarbejderne påstod noget andet.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar