fredag den 11. oktober 2013

23 august 2013

Intro - forsat




 

Dagsorden:


- Portfolie: alt skal samles sammen
      - Proces og produkt
      - Billedpræsentation på tirsdag?
      - Tegne opgaven til i dag
      - billedsamtale

      - Skildringsformerne
      -   Intro til FM 2009
      - gruppeopgave

      -  Kontur-, bevægelses-                  
         og modelleret tegning
      - øvelse

      -  Hjemmeopgave til tirsdag
             - forsæt øvelserne


- 5 billeder
Til at starte med skulle vi snakke om ordet "portfolie" og hvilken betydning det har for vores dokumentation for vores studieaktivitet. Der er to slags portfolier.

Præsentationsportfolie:
- det er dette her jeg vil vise
- de bedste/pæneste produkter

Arbejdsportfolie: ALT man har produceret!
- logbog
- produkter
- noter: fra undervisningen
- udviklingsmuligheder
- refleksions/introduktions video.  

Begge portfolier kan være internetbaseret eller i fysisk form.

Billedpræsentation

 
Hver tirsdag, skal en eller to studerende på holdet finde et billede og fortælle om det. Dette gør vi, fordi det bl.a. er en lang dag, og fordi vi skal være bedre til at kommunikere ud hvad vores tanker osv. er.

                  Til opgaven skal man:

1.   Finde et billede, video eller lignende.
2.   Fortælle holdet om fasinationen, hvad der fangede en ved netop dette billede
3.   Man kan evt. lave en billedpolarisering (sætte to billeder op mod hinanden)
      4.   Lav en lille opgave til billedet, som ens medstuderende skal arbejde med
- 10-20 min
eksempel: Fremstil et billede magen til

Tegneopgaven (lektie)

I tirsdags skulle vi lave en forestillingstegning af en person. Personen skulle vi så mødes med inden fredag, for at lave en iagttagelsestegning, så vi kunne se forskellen på disse to måder at fremstille tegninger på.
 
Jeg valgte at tegne min mor, fordi hun har et karakteristisk hår.
 

Forestilling                                                     Iagttagelse

Oppe i klassen, inden jeg tog hjem, var jeg rimelig tilfreds med min tegning. Jeg syntes virkelig at den forestillede min mor, så jeg sendte billedet til hende på telefonen, og hun var enig. Da jeg så skal lave iagttagelses tegningen, havde jeg ikke taget den anden med. Mens jeg tegner, så synes jeg, at jeg får flere detaljer med, end hvad jeg gjorde på forestillings tegningen. Jeg vidste, at min mor havde kort strithår, og forholdsvis korte øjenbryn, og en relativ lille mund med ikke så fyldige læber. Desuden har jeg altid lagt mærke til hendes adskilte øjenvipper, så det var dette jeg fokuserede på.
På klassen skulle vi sætte ord på, hvad der var fokuseret på, samt forskellen og ligheden mellem de to billeder

 
Forestilling
Iagttagelse
Følelser
Flere detaljer
Anonymt (fladt)
Ikke så karikeret
Karakteristiske træk (tydeliggøres)
Mere markeret hoved/ansigts form
Overdrivelse
Mere liv
Ingen skygger
Skygger: skaber ansigtet
Mere rundt hoved/ansigt
 
Standardiseret
 


 
·         God ide med tidspres - det skal ikke være perfekt
·         Øv evt. iagttagelses skildringen med foto, eller en genstand
·     Med hensyn til ansigtet: start med næsen og arbejd ud fra den


Skildringsformerne

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar