Intro - forsat
Dagsorden:
- Portfolie: alt
skal samles sammen
- Proces og
produkt- Billedpræsentation på tirsdag? - Tegne opgaven til i dag - billedsamtale - Skildringsformerne - Intro til FM 2009 - gruppeopgave - Kontur-, bevægelses- og modelleret tegning - øvelse - Hjemmeopgave til tirsdag - forsæt øvelserne
- 5 billeder
|
Præsentationsportfolie:
- det er dette her jeg vil
vise
- de bedste/pæneste
produkter
Arbejdsportfolie: ALT man har produceret!
- logbog
- produkter
- noter: fra
undervisningen
- udviklingsmuligheder
-
refleksions/introduktions video.
Begge portfolier kan være
internetbaseret eller i fysisk form.
Billedpræsentation
1.
Finde et billede,
video eller lignende.
2.
Fortælle holdet
om fasinationen, hvad der fangede en ved netop dette billede
3.
Man kan evt. lave
en billedpolarisering (sætte to billeder op mod hinanden)
4.
Lav en lille opgave
til billedet, som ens medstuderende skal arbejde med
- 10-20 min
eksempel: Fremstil et billede magen til
Tegneopgaven (lektie)
I tirsdags skulle vi lave en forestillingstegning af en person. Personen skulle vi så mødes med inden fredag, for at lave en iagttagelsestegning, så vi kunne se forskellen på disse to måder at fremstille tegninger på.Jeg valgte at tegne min mor, fordi hun har et karakteristisk hår.
Forestilling Iagttagelse
Oppe i klassen, inden jeg tog
hjem, var jeg rimelig tilfreds med min tegning. Jeg syntes virkelig at den
forestillede min mor, så jeg sendte billedet til hende på telefonen, og hun var
enig. Da jeg så skal lave iagttagelses tegningen, havde jeg ikke taget den
anden med. Mens jeg tegner, så synes jeg, at jeg får flere detaljer med, end
hvad jeg gjorde på forestillings tegningen. Jeg vidste, at min mor havde kort
strithår, og forholdsvis korte øjenbryn, og en relativ lille mund med ikke så
fyldige læber. Desuden har jeg altid lagt mærke til hendes adskilte øjenvipper,
så det var dette jeg fokuserede på.
På klassen skulle vi sætte ord
på, hvad der var fokuseret på, samt forskellen og ligheden mellem de to
billeder
Forestilling
|
Iagttagelse
|
Følelser
|
Flere detaljer
|
Anonymt (fladt)
|
Ikke så karikeret
|
Karakteristiske træk
(tydeliggøres)
|
Mere markeret hoved/ansigts
form
|
Overdrivelse
|
Mere liv
|
Ingen skygger
|
Skygger: skaber ansigtet
|
Mere rundt hoved/ansigt
|
|
Standardiseret
|
·
God ide med tidspres - det skal ikke være
perfekt
·
Øv evt. iagttagelses skildringen med foto, eller
en genstand
· Med hensyn til ansigtet: start med næsen og arbejd ud
fra den
Ingen kommentarer:
Send en kommentar